آفتاب‌‌نیوز :

جن يك واقعيت هست يا افسانـه
در ميان انسان ها بر خلقت نظام عالم دو ديدگاه كلي وجود دارد،عده اي كه همـه چيز را ناشي از خلقت ذات الهي مي دانند و گروهي ديگر كه سر منشاء خلقت نظام دو عالم را درون طبيعت جستجو مي كنند.اگر چه درون ميان آنان اختلاف نظرها بسيار عميق واساسي است،ولي هيچ يك از اين دو گروه نتوانسته اند وجود موجودات ماوراء الطبيعه را انكار كنند.
آنـهايي كه خدا باورند و به روح و معاد معتقدند(غير از مسلمانان)از آنـها بـه عنوان ارواح خبيثه ويا ارواح شرير يا شيطان ياد مي كنند،برخي هم آنـها را موجودات فضايي قلمداد مي كنند،ماديون هم اعتقادي بـه ذات الهي و قدرت پروردگار ندارند،اين موجودات را همان انسان هاي اوليه اي مي دانند كه درون سير تكامل بين انسان وميمون حيوان مانده وبه شكل و شمايل غريب درون آمده اند و يا حتي برخي از آنـها معتقدند كه اينان انسان هاي وحشي و بدوي درون اعماق جنگل هستند و گاهي خود را نمايان ساخته و موجب اذيت و آزار انسان هاي متمدن ميشوند.
بنا بـه نص صريح قرآن،موجودات عالم بـه سه گروه تقسيم مي شوند:
1. صدای اجنه در اسمان اصفهان جامدات
2. صدای اجنه در اسمان اصفهان نباتات
حيوانات؛كه يا داراي عقلند مانند انسان،فرشتگان و جنيان و يا فاقد عقل و شعور مانند حيوانات وباز بنا بـه آيات نوراني قرآن كريم، صدای اجنه در اسمان اصفهان بايد بدانيم كه بدون هيچ شك و ترديدي موجودي با نام«جن» درون جهان آفرينش وجود دارد كه از نظر تكليف و شايستگي مورد خطاب پروردگار قرار گرفته و مشابه انسان مي باشد، چرا كه:
1. سي و چهار بار نام جن درون قرآن كريم آورده شده است.
2. هفتادودومين سوره قرآن با نام اين موجود مزين گرديده است.
3. احاديث و روايات فراواني از پيامبر اكرم (ص)،حضرت علي(ع)،ا و بزرگان علوم ديني درون اين خصوص،موجود بوده ودر دسترس قرار دارد.
4. بـه وسيله بسياري از انسان ها رؤيت شده اند.
به آياتي از قرآن كريم كه وجود جن را مبرهن مي داند اشاره مي كنيم:
 سپاهيان سليمان از جن و آدمي و پرنده گرد آمده و به صف مي رفتند.(سوره نمل،آيه 17)
 براي خدا شريكاني از جن قرار دادند و حال آن كه جن را خدا آفريده است.(سوره انعام،آيه17)
 بگو از جن و انس گرد آيند که تا همانند اين قرآن بياورند،نمي توانند،هر چند كه يكديگر را ياري دهند.(سوره اسرا،آيه8
 سخن پروردگارت بر تو مقرر شد كه جهنم را از جن و انس انباشته مي كنيم.(سوره هود،آيه119)
 اي گروه جنيان و آدميان،اگر مي توانيد از قطر آسمان و زمين بگذريد،بيرون رويد ولي بيرون نتوانيد رفت مگر با قدرتي.(سوره الرحمن،آيه33)
مرحوم شيخ مفي درون كتاب «ارشاد» آورده است:
در آثاري از ابن عباس نقل شده:زماني كه پيامبر اسلام(ص) بـه قصد جنگ با قبيله مصطلق از مدينـه خارج شد،هنگام شب بـه دره وحشتناك و صعب العبوري رسيد.اواخر شب جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد كه طايفه اي از جن درون وسط دره جمع شده و قصد مكر و شر و اذيت شما و اصحابتان را دارند.(ارشاد،ص399)
از حضرت امام صادق(ع)روايت شده:
روزي حضرت رسول(ص)نشسته بود،مردي بـه خدمتشان رسيد كه بلندي قامتش مثل درخت خرما بود.سلام كرد،حضرت جواب داد و سپس فرمود«خودش وكلامش شبيه جن است».سپس بـه او فرمود كيستي؟ عرض كرد :من هام،پسر هيم،فرزند لاتيس،پسر ابليس هستم.(بحارالانوار،ص83)
بانو حكيميه امام كاظم(ع) مي گويدكه برادرم رضا(ع) را ديدم كه تنـها بود،عرض كردم:با چه كسي سخن مي گوييد؟ فرمودند:فردي از جن آمده که تا مسائلي بپرسد و از چيزهايي شكايت كند.(اصول كافي،ص395)
علامـه طباطبايي(ره)مي فرمودند:
روزي آقاي بحريني كه يكي از افراد معروف و مشـهور درون احضار جن و از متبحرترين درون علم ابجد و حساب مربعات بود درون مجلس ما حضور يافت،چادري آوردند،دو طرفش را بـه دست من داد و دو طرف ديگر را بـه دست هاي خودش گرفت.اين چادر بـه فاصله دو وجب از زمين فاصله داشت. درون اين حال جنيان را حاضر كرد،صداي غلغله و همـهمـه شديدي از زير چادر برخاست.چادر بـه شدت تكان مي خورد چنان كه نزديك بود از دست ما خارج شود. من محكم نگه داشته بودم،آدمك هايي بـه قامت دو وجب درون زير چادر بودند وبسيار ازدحام كرده و تكان مي خوردند و رفت و آمد داشتند،من با كمال فراست متوجه بودم اين صحنـه،چشم بندي و صحنـه سازي نبوده و صد درون صد وقوع امر خارجي بوده است.(رجايي،تهراني،جن و شيطان،ص47)
جن چگونـه موجودي است؟
به واقع جن چگونـه موجودي هست وآيا مي توان توسط علوم پيشرفته امروزي آن را اثبات كرد؟ جن درون لغت بـه معناي مستور و پوشيده است،همان طور كه بچه درون رحم و پنـهان از چشم ما را «جنين»گويند و جنت اشاره بـه باغي هست كه درختان آن مانع از بـه چشم آمدن زمينش مي گردد.
وشايد علت شك و ترديد درون وجود جن نيز همان مستور و پنـهان بودنش از انظار و حس بشري است،كه بـه علت آن درون ذات خلقتش نـهفته است.
قرآن كريم خلقت جن را چنين بيان مي دارد:
 و جان (كه درون بعضي از متون اسلامي آمده است،جان پدر جن هست همانطور كه آدم پدر انسان)را پيشتر،از آتش زهرآگين آفريديم.(سوره حجر،آيه27)
 خدا انسان راازگل خشك شده اي چون سفال آفريد و جنيان را از شعله اي بي دود.(سوره الرحمان،آيه12)
از اين آيات درون مي يابيم كه جن،آتش هست و انسان از جنس خاك،و اين چنين دريافت مي شود كه جنيان قبل از انسان خلق شده است،و از آنجايي كه هر دو از ماده آفريده شده اند بعد مادي هستند،ولي دو تفاوت اساسي آنـها را از ساير موجودات متمايز مي سازد:
1. مي توانند خود را بـه هر شكل و قيافه اي درآورند(آكام المرجان)(به استثناي پيامبران و ائمـه معصومين وبنا بـه برخي روايات حتي احدي از شيعيان)
2. از چشم موجودات ديگر پنـهانند.
ملاصدرا پنـهان و آشكار شدن جن را با هوا قياس مي كند و اين طور عنوان مي دارد:
«بدن هاي لطيف درون الطاف و نرمي متوسط بوده و از اين رو آماده جدايي و يا گرد آمدن هستند،چون گردهم آيند قوام آنـها بهتر گشته و مشاهده مي گردند و چون جدا گردند قوامشان نازك و جسمشان لطيف مي شود و از ديده پنـهان مي مانند.مانند هوا كه وقتي ذاتش گردهم مي آيند غليظ مي شود و به صورت ابر درمي آيد و وقتي ذرات ازهم جدا مي شوند لطيف مي شود وديده نمي شوند.»(ملاصدرا،مفاتيح الغيب)
همين ذات وجودي جنيان بـه آنـها اين امكان را مي دهد كه خود را بـه هر شكلي و با هر حجمي درآورند.چه بـه اندازه سرسوزن و چه درون اندازه اتاقي بزرگ.آنـها بـه واسطه همين ويژگي،بُعد زمان برايشان معنا ندارد،و مسافتي را كه بشر مدت ها بايد آن را طي كند.در لحظه اي مي پيمايند و اعمالي را كه از توان انسان خارج هست آنـها بـه راحتي قادر بـه انجامش هستند عمده ترين علت شكست و ترديد درون وجود آنان هم همين پنـهان بودن از چشم انسان هاست. كه البته از نظر علمي هم توجيه پذير است.چرا كه درون جهان هستي چيزهاي زياذي وجود دارد كه بـه چشم انسان قابل رؤيت نيستند ولي قدرتشان از نظر جسمي از انسان بـه مراتب بيشتر است.مثل الكترون ها،امواج الكتريسيته،نورهاي ماوراي بنفش،اشعه ايكس،باكتري ها و ويروس ها،آميب ها،جانداران تك سلول و از همـه مـهمتر ذات اقدس الهي كه ديده نمي شود ولي كدام عقل سليمي مي تواند آن را انكار كند؟
بنابراين صرف اين كه با حواس خود قادر نيستيم آنان را درك كنيم،دليل بر نبودن آنـها نيست.
آيا جن ها برتر از انسان ها هستند؟
همـه ما واژه «از ما بهتران»را بـه كرات شنيده ايم.اين واژه درون فرهنگ عاميانـه ما اغلب براي جن بـه كار مي رود ولي آيا واقعاً اين چنين است؟ آيا جن موجودي برتر از انسان است؟ خداوند درون قرآن كريم مي فرمايد«وما فرزندان آدم را بر بسياري مخلوقات خود برتري و فضيلت كامل بخشيديم.»(سوره اسراء،آيه70)و همچنين واجب شدن سجده شيطان و فرشتگان بر انسان نيز،خود دليلي براي برتر بودن نوع انسان هست در پيشگاه خداوند.يك انسان كامل بر همـه موجدات برتري دارد وحتي بعضي از انسان ها كه راه برقراري ارتباط با جنيان را مي دانند(مديوم ها)مي توانندبرآنـهاتسلط يابند.
باز بـه قرآن كريم استناد مي كنيم كه مي گويد«از پريان بودند كه بـه فرمان پروردگارش برايش كار مي كردند و هر كه از آنان از فرمان سر مي پيچد بـه او عذاب آتش سوزان را مي چشانديم.براي وي هرچه مي خواست ازبناهاي بلندوتنديس ها وكاسه هايي چون حوض وديگ هاي محكم مي ساختند.»(سوره سباء،آيه12و13)
اگرچه قرآن كريم درون مورد تسلط بر جن فقط از حضرت سليمان ياد كرده هست ولي درون بسياري از كشورها وحتي درون كشور خودمان هم نمونـه هاي زيادي ديده شده كه اشخاصي با عنوان جن گير و يا احضار كنندگان ارواح توانسته اند از آنـها بهره گيرند.
در هر حال بايد دانست كه درون پيشگاه خداوند انسان اشرف مخلوقات هست و يك انسان كامل و مؤمن بر همـه خلايق برتري دارد.
حيات وزيستن جن
بنابر آيه كريمـه قرآن:
 اين موجود عجيب پيش از آفرينش انسان،خلق شده است.(سوره حجر،آيه27)
 جنيان از شعله هاي آتش آفريده شده اند.(سوره الرحمان،آيه14)
 جنيان چون انسان ها دسته دسته بـه دنيا آمده اند،تا زمان مرگ زندگي كرده و بعد بـه جهان آخرت خواهند رفت.(سوره فصلت،آيه25)
 آنـها نيز نرو ماده دارند.(سوره جن،آيه6)
 آنـها نيز تمايلات نفساني دارند.(سوره الرحمن،آيه56)
 تعداد جنيان بيش از آدميان است.(سوره انعام،آيه128)
همان طور كه پيش از اين گفته شد،جن موجودي هست مادي كه از آتش خلق شده هست از آنجايي كه داراي حيات هست و طبق آيات الهي زاد و ولد مي كند بعد نرو ماده دارد،خواب و خوراك داردوپايان زندگي اش با مرگ توام هست وباز بنابر آيات كريمـه،زندگي بعد از مرگ نيز خواهد داشت.
تغذيه جنيان
از آنجا كه هر موجودي براي ادامـه حيات خود احتياج بـه تغذيه و خوراك دارد جنيان نيز بـه طور قطع از چيزهايي تغذيه مي كنند.چنانكه«ابن بابويه»نقل كرده است:«گروهي از طايفه جنيان خدمت پيامبراكرم(ص) شرفياب شدند وعرض كردند:اي رسول خدا چيزي براي خوردن بـه ما عطا فرما،حضرت هم استخوان و بازمانده غذا را بـه آنـها عطا كرد.»(وسايل الشيعه،جلد1،ص252)
ونيز امام صادق(ع)مي فرمايد:استخوان و ضايعات غذاي جنيان است.(وسايل الشيعه)
سخن گفتن جنيان
فطرت انسان بـه گونـه اي هست كه احتياج بـه سخن گفتن و ارتباط برقرار كردن با همنوعان خود ساخته است.از طرفي اصوات درون حيوانات هم بـه طريق علمي و هم تجربي ثابت شده و همچنين درون قرآن و روايات ذكر شده هست كه بعضي از پيامبران(مانند حضرت نوح و سليمان)زبان حيوانات را دانسته و مي توانستند با آنـها سخن گويند.در جنيان نيز بـه همين گونـه است.از آنجايي كه جنيان نيز مادي هستند وزندگي اجتماعي آنـها ايجاب مي كند كه با يكديگر سخن بگويند،پس بـه طور قطع و يقين آنـها اصواتي براي انتقال مفاهيم بـه يكديگر دارند ولي درون فهم ما نيست.البته كساني مي توانند بـه طريقي حرف هاي آنـها را دريابند وبا آنـها سخن گويند؛چنانكه حضرت رسول و برخي از ا با آنـها صحبت مي كردند و افرادي بنابر توانايي هاي خاصي مي توانند با آنـها ارتباط برقرار كنند(ارتباط دهندگان يا جن گيران)
از امام صادق(ع)نقل شده است:
«روزي اميرالمؤمنين(ع)د ركوفه بر فراز نبر مشغول خطبه بود كه ناگهان اژدهايي درون حالي كه بـه شدت بـه طرف مردم مي دويد و آنـها از او مي گريختند پديدار شد.حضرت فرمود: صدای اجنه در اسمان اصفهان «راه را براي او باز كنيد».
مار بزرگي جلو آمد واز منبر بالا رفت و پاهاي حضرت را بوسيد و خود را بـه پاهاي مبارك حضرت ماليد وسه بار دميد.سپس پايين آمدورفت وحضرت خطبه را ادامـه داد. وقتي مردم توضيح خواستند ايشان فرمود:او مردي از جن بود كه مي گفت:فرزندش را يكي از انصار بـه نام جابر بن سميع،بدون اينكه بـه او آزاري رسانده باشد با سنگ كشته هست و اكنون خون فرزندش را مي طلبيد.»(بحارالانوار،ص172)قابل ذكر است،دري كه مار از آن وارد و خارج شده بود بـه «باب الثعبان»(درب مار)مشـهور شد. بعد از شـهادت اميرالمؤمنين(ع)،معاويه كه نمي خواست ذكري از فضايل آن حضرت گفته شود دستور دادفيلي آوردند و به آن درون بستند. آنقدر فيل را درون آنجا نگه داشت که تا به باب الفيل مشـهور شد.و هم اكنون نيز،«باب الفيل»(درب فيل)ناميده مي شود.(بحارالانوار،ص171)
نزول جنيان
از آنجايي كه نوع خلقت جنيان با انسان ها متفاوت هست واضح هست كه مكان زندگي آنـها متناسب با نوع خلقت آنـها باشد ولي آن مكان ها كجاست؟ درون بين عوام شايع هست كه زير زمين ها جاهاي تاريك و مرطوب مانند ها،چاه ها و عمق جنگل ها جايگاه جنيان است. اما بررسي ها حاكي از آن هست كه قطعاً آنـها درون جايي زندگي مي كنند كه از انسان ها بـه دور باشند.
در روايتي از امام صادق(ع) نقل شده كه:در وادي شقره(بياباني كه رنگ خاكش سرخ مايل بـه زرد است)نماز نخوان زيرا درون آنجا منازل جن است.(وسايل الشيعه،ص452)
قابل ذكر هست يكي از معروفترين مساجد مكه بـه نام(مسجدالجن)در غرب شـهر مكه محل نزول جنيان درون مكه هست و مستحب هست حاجيان درآن مسجد رفته و دو ركعت نماز بـه جا آورند.
توليد مثل جنيان
آنچه مسلم هست اين هست كه بنابر ذات وجودي جنيان آنـها نيز مانند انسان داراي غريزه جنسي بوده وتولد و دارند و لازمـه ادامـه و بقاي نسلشان آميزش جنسي مؤنث و مذكر است.اما اين سؤال كه آيا آنـها مانند انسان ها و ساير جانداران با عمل لقاح و تشكيل نطفه تولد مي يابند چيزي نيست كه ازكلام خداوند بتوان استنباط كردولي ابن عربي درون فتوحات گفته هست بشر بـه القاي آب نطفه درون رحم هست و جن بـه القاي هوا درون رحم اثني(جنس ماده)مي باشد(جن الشيطان،ص57)
روايتي هست از بخشي از وصيت حضرت رسول بـه اميرالمؤمنين كه فرمود:
اي علي درون شب اول و وسط و آخر ماه آميزش مكن همانا جنيان درون اين سه شب بـه پيش زنان خويش(براي مقاومت)مي روند.(وسايل الشيعه،ص91)
ودر آيه اي براي وصف حوريان بهشتي آمده است:حوريان بهشتي را قبل از شوهرانشان نـه آدمي و نـه جن دست زده است.(سوره الرحمن،آيه56و74)
خواب جنيان
الله خدايي هست كه هيچ خدايي جز او نيست زنده و پاينده است.نـه خواب سبك اورا دربرمي گيردونـه خواب سنگين(سوره بقره،آيه255)
واز حضرت صادق روايت هست كه مي فرمايند:به غير از خداوند متعال همـه خواب دارند حتي فرشتگان(ميزان الحمـه،ص25)و حديثي هست از رسول خدا كه مي فرمايند :خواب بـه چهار گونـه هست پيامبران بـه پشت مي خوابند ،مؤمنين بـه دست راست،كافرين ومنافقين بـه دست چپ و شياطين بـه رو مي خوابند(شيخ حر عاملي ص1067)
آنچه از اين مطالب مي توان درون يافت اين هست كه بـه غير از ذات اقدس الهي همـه موجودات داراي خواب هستند.
مرگ جنيان
جنيان نيز مانند هر موجود جانداري همان طور كه داراي حيات هستند مرگ هم شامل حالشان مي شود چنان كه درون قرآن كريم آمده:وبر آنـها (خطاكاران)نيز همانند پيشينيان از جن و انس عذاب مقرر شد.(سوره فصلت،آيه25)
به امت هايي كه پيش از شما بوده اند از جن و انس درون آتش داخل شويد.(سوره اعراف آيه 3
ازاين آيات چنين برمي آيد كه نـه تنـها آنـها هم مانند انسان مرگ دارند بلكه مانند انسان از عقوبت خدا بر حذر نيستند.
تكاليف جنيان درون مقابل ذات پروردگار
همان طور كه درون مباحث قبل گفتيم انسان، فرشته و جن سه موجودي هستند كه بنابر مصلحت خداوند خلق شده اند و هدف از آفرينش آنـها نيز عبادت پروردگار است.
چنانكه درون قرآن كريم آمده است:جن و انس را جز براي پرستش خود نيافريده ام.(سوره ذازيان،آيه56)
جن نيز مانند انسان مختار هست و حق انتخاب دارد و مانند ما درون اجراي قوانين ديني مكلف هست چگونگي عبادت و اجراي احكام درون ميان آنـها مشخص نيست ولي آنچه مسلم هست اين هست كه پيامبراني كه براي هدايت مخلوق برگزيده شده اند جنيان را نيز هدايت گرند.
چنانكه علامـه طباطبايي فرمودند:اتفاقاًدر اين باره از خود جنيان هم سؤال شده كه آيا پيغمبر شما از جنس خود شماست درون پاسخ گفته اند:پيامبران ماانسانند و اينك ما بـه رسالت ختمي مرتبت ايمان آورده ايم و او را آخرين پيامبر مي دانيم.(جن و شيطان)
از بسياري از آيات روايت و احاديث نيز اين طور استنباط مي شود كه درون بعضي از جنيان كافرو بعضي مسلمانند و حتي قبل از ظهور اسلام برخي از آنـها يهودي بودند كه بعد از اسلام بـه پيشگاه حضرت محمد(ص)آمده و مسلمان شده اند و براي آنـها عقوبتي همانند عقوبت انسان ها درون نظر گرفته مي شود درون قرآن آمده است:بعضي از ما مسلمانند و بعضي از دور.آنان كه اسلام آورده اند درون جست وجوي راه درست بودند ،اما آنان كه از حق دور ند هيزم جهنم خواهند بود واگر بر طريق راست پايداري كند ازآبي فراوان سيرابشان كنيم(سوره جن آيه14و15و16) از اين آيه چنين برمي آيد كه جن ها همانند انسان بـه گونـه اي مختلفند بعضي كافر و بعضي فاسق و ظالم البته برخي نيز نيكوكار و صالح بوده و داراي عقايد مختلف و اديان مختلف هستند.
در سوره احقاف آمده هست كه:حضرت رسول بعد از آنكه از مكه بـه طايف رفت که تا مردم را بـه سوي اسلام دعوت كند كسي بـه دعوت او پاسخ مثبت نداد درون بازگشت بـه محلي رسيد كه آن را وادي جن شب را درآنجا ماند و به تلاوت آيات الهي مشغول شد درون آن هنگام گروهي از جنيان صداي صوت آن حضرت را شنيدند بعد از آنكه رسول اكرم از تلاوت فراغت يافت جنيان بـه سوي قوم برگشتند و اين طور مشاهدات خود را بازگو كردند:اي قوم كتابي را شنيديم كه بعد از موسي نازل شده و تصديق كننده مطالب آن هست و بـه حق و راستي هدايت مي كند.(سوره احقاف،آيه29و30)
وروايت هست كه حتي برخي از جنيان از گروه شيعيان مي باشند از آن جمله روايتي هست كه از ابوحمزه ثمالي نقل شده:روزي جهت شرف يابي بـه حضور امام باقر اجازه خواستم گفتند كه عده اي خدمت آن حضرت هستند لذا اندكي صبر كردم که تا آنـها خارج شوند بعد كساني خارج شدند كه آنـها را نمي شناختم و غريب بـه نظرم آمدند چون اجازه شرفيابي گرفتم داخل شدم و به حضرت عرض كردم فدايت شوم الان زمان حكومت بني اميه هست و شمشيرهاي آنـها خونريز مي باشد.امام فرمود اي ابا حمزه اينان گروهي از شيعيان از طايفه جن بودند که تا از مسايل ديني خود سؤال كنند.(جن و شيطان،ص56)
آيا فرشتگان و شياطين از تبار جنيانند؟
همان طور كه گفته شد بنابر قرآن كريم سه موجود انسان، فرشته و جن داراي عقل و شعورند و بنابر مصلحت خداوند درون صحنـه گيتي ظاهر شدند و نامي از شيطان بـه طور مستقل بـه ميان آورده نشده است.بنابراين شيطان يا بايد از جنس فرشته باشد و يا از جنس جن بهتر هست باز از قرآن كريم مدد بگيريم:آنگاه كه بـه فرشتگان گفتيم که تا آدم را سجده كنيد همـه جز ابليس كه از جن بود و از فرمان پروردگارش سربرتاخت سجده كردند(سوره كهف،آيه50)
همچنين خداوند درون قرآن كريم فرشتگان را معصوم و مبرا از خطا دانسته:فرشتگان هرگز نافرماني خدا را نمي كنند و همان كاري را مي كنند كه بـه آن ما‏مور شده اند.(سوره تحريم،آيه6)
وبنابر روايتي از زسول خدا :فرشتگان از نور آفريده شده اند بنابراين ابليس كه بزرگترين خطا را درون درگاه خدا وند مرتكب شده هرگز نمي تواند از جنس فرشته باشد اگرچه با همـه اين مستندات هنوز درون بين علماي اسلامي درون نوع خلقت ذاتي شيطان اختلاف نظر وجود دارد.
ارواح شرير كدامند و چه تفاوتي با جن دارند؟
مطالعات بر روي آثار بشر بدوي از قبيل نقاشي ها و كنده كاري هاي غارها نشان مي دهد كه انسان از ابتداي آفرينش وجود موجوداتي غير از خود را درون محيط پيرامونش حس كرده هست موجوداتي كه ترس و وحشت و حتي نوعي پرستش و كرنش را درون آنـها ايجاد مي كرده هست پس از اختراع زبان و خط هر قوم و قبيله اي نامي بر آنان گذاردند و براي ارتباط يا دفع آنان آدابي را براي خود قائل شدند و اين آداب نسل بـه نسل تداوم يافت چنانكه امروز هنوز درون آفريقا رسومي با همان روش سنتي براي ارتباط با اين موجودات ويا دفع آنان صورت مي گيرد بـه عنوان مثال درون آيين مسيحيت جن گيري يك سابقه ديرينـه دارد كه اغلب كشيش ها اقدام بـه آن مي كنند و در واقع معتقدند كه شيطان درون قالب جسم فردي رسوخ مي كند البته تقريباً بـه غير از مسلمانان همگي اين موجودات را ارواح شرير مي نامند وبراي دفع شر آنان اعتقادات مخصوص بـه خود دارند.
مثلاًبرخي از اروپاييان امروزي بر مبناي يك تفكر سنتي وقتي درون خيابان راه مي روند دست هاي خود را تكان مي دهند که تا از ارواح شرير دور بمانند ويا درون روز معين از سال مراسمي برپا مي كنند كه درون آن عده اي بسيار از مردم لباس شبيه بـه لباس اتاق عمل مي پوشند،بوقي درون دست مي گيرند ودر آن مي دمند.اما بنابراعتقادات مسلمانان تنـها موجودات ماواء الطبيعه فرشته ها و جن ها هستند و روح انسان وقتي كاملاًاز بدن انسان خارج شود نـه تنـها قدرتي ندارد بلكه انسان هم نمي تواند هيچ گونـه تسلطي بر آن داشته باشد مگر بـه خواست خداوند.
در كتاب ارتباط با ارواح اين طور آمده :تسلط ارواح عقب مانده بر انسان ها را درون اصطلاح جن زدگي مي گويند كه درون واقع بـه همان مفهوم افسون وتسخير هست ما استفاده از اين اصطلاحات را بـه دو علت صلاح نمي دانيم اول اين كه جن واژه اي هست مخصوص موجودات هوشمند كه بر طبق روايتي عاميانـه معمولاًبراي ايجاد شر خلق گشته اند و همواره محكوم بـه بدي كردن مي باشند حال آنكه هيچ موجودي بـه خاطر بدي كردن آفريده نمي شود معشيت پروردگار چنان هست كه راه تكامل و تعالي همواره بـه روي تمام موجودات هوشمند باز باشد دوم اين كه اصطلاح جن زدگي غالباًبدين معني بـه كار مي رود كه جسم شخص جن زده را يك جن ديگر و يا روح تصرف شود بعضي درون واقع دو نوع سكونت درقالب يك بدن و اين فقط يك نوع استثناست نـه يك تصرف يا دشمن و آزار بدين جهت واژه جن زدگي بـه مفهوم عاميانـه براي ما قابل قبول نيست آنچه از اين متون و بسياري از متون ديگر برمي آيد اين هست كه واژه جن درون فرهنگ هاي ديگر نيز وجود دارد ولي عموماً آن را شيطان ويا ارواح شرير مي نامند درون حالي كه ما مسلمانان معتقديم كه درون ميان جنيان جن صالح و نيكوكار نيز وجود دارد.
اسماعيل حسين زاده سرابي درون كتاب سيماي جن اين طور مي نويسد: سال ها پيش درون مشـهد مسئله احضار روح غوغايي عجيب بـه راه انداخته بود که تا اين كه دو نفر از علماي معتبر مشـهد خواستار شركت درون آن مجلس شدند و پس از حضور از نزديك جريان حركت ميز را مشاهده كردند درون جلسه ديگر يكي از دو درخواست كرد كه ميز مقصود ،ميز مخصوص احضار روح هست كه روي آن همـه حرف ها نوشته شده و جن ها توسط اشاره اي ميز را تكان مي دهند که تا روي حرف مورد نظر بايستند را بگردانند اين عالم چون داراي علوم و معنويت خاصي بود و راه مكالمـه صحيح با موجودات نامرئي را بلد بود گرداننده ميز را بـه اسمايي كه حضرت سليمان مي دانست و با آن اسما جنيان را مسخره كرده بود،قسم داده و پرسيده بود شما روح انسان هستيد يا موجودي ديگر و شروع بـه خواندن حروف الفبا كرده كه درون نـهايت اين جمله ها حاصل شد«من جن هستم».
زمرديان نيز درون كتاب شيطان كيست مي گويد:مدت هاست ارتباط گيرندگان با روح بـه وسيله هاي گوناگون با جن تماس مي گيرند البته جن خود را بانام روح يكي از افراد معرفي مي كند وآنـها بر اين باورند كه با روح آدمي تماس گرفته اند درون حالي كه اغلب تماس آنـها با جن و شيطان است.
آيا جن علم غيب دارد؟
قابليت هاي موجود درون جن كه ناشي از نوع خلقتش مي باشد مانند پنـهان بودن از چشم طي كردن مسافت و غيره اين تصور را درون ذهن انسان ها اجاد مي كند كه اين موجودات از عالم غيب آگاهند البته بسياري از ارتباط برقرارگنندگان آگاهانـه بـه قصد سوء استفاده و فريب مردم ويا نا آگاهانـه بـه اين باورها دامن زده اند ولي حقيقت آن هست كه تنـها خداوند هست كه آگاه بـه غيب مي باشد ولاغير.چنانچه مي فرمايد:خداوند داناي غيب هست وغيب خود را بر هيچ كس آشكار نمي سازد مگر برآن پيامبري كه از او خشنود باشد.
والبته بسيار ديده شده درون جريان همين احضار روح كه ما آن را احضار جن مي دانيم.جنيان توانسته اند پاسخ هاي درست و مناسبي ارائه دهند كه آن را نبايد ناشي از علم غيب آنان دانست زيرا جن ها از آن جايي كه براحتي مي توانند طي چند لحظه مسافت طولاني راطي كنند مي توانند از همنوعان خود كه درون جريان ماجرا قراردارند پاسخ را جويا شده و به شخص رابط اطلاع دهند ويا از امكانات ديگري استفاده كنند كه ما از آن بي خبريم بـه هر حال علم غيب چه براي انسان و چه براي جن منتفي هست مگر براي عده اي كه از طرف خداوند اين توانايي برايشان ممكن مي شود.
ترس از جنس
آيا بايد از جن ها ترسيد براي درون امان ماندن از آنـها چه بايد كرد ظرفيت ها و عكس العمل هاي انسان ها درون ارتباط با موجودات ناشناخته بسيار متفاوت هست و غير قابل پيش بيني هست بنابراعتقاداتي كه سينـه بـه سينـه و نسل بـه نسل منتقل شده همواره جن ها موجوداتي آزار دهنده و موجب شر و فساد بوده اند و هرگاه بيماري لاعلاجي پيش آمده و يا اتفاق غير قابل توجيهي روي داده بـه جن و شيطان نسبت داده شده هست موارد زيادي از بيماران روان پريش ديده شده اند كه بيماري خود را ناشي از ديدن اين موجودات مي دانند و از سوي اطرافيان جن زده لقب گرفته اند.
مسلم هست كه وحشت ،ترس و اضطراب بيش از حد موجب بسياري از اختلالات روحي ورواني خواهد شد.به راستي كدام انسان هست كه درون برخورد با اين موجودات بيم درون دلش راه نيابد.ولي آيا مي توان همـه اين بيماري ها را منسوب بـه جن و شيطان دانست.
به طور حتم شما هم عارضه آل زدگي را بـه كرات از سالخوردگان شنيده ايد عارضه اي كه مردم درون قديم درون برخي از روستاها ومناطق دور افتاده آنرا باور داشته و معتقدند كه اين موجودات جان زن زائووطفلش را بـه خطر مي اندازد چنانكه چند پياز پوست كنده را درون بالاي سر زائو مي گداشتند تاآل و جن از بوي بد پياز فرار كند.
در حالي كه امروزه از طريق علمي ثابت شده هست عامل بسياري از بيماري ها،ميكروب زدايي پياز عامل سلامت و محافظت بوده و نـه بوي بد آن.ويا عوام بيماري بسياري از كساني كه بـه بيماري صرع گرفتارند را بـه جن نسبت مي دهند حال اين ها که تا چه حد واقعيت دارد سؤالي هست كه مي توان با استناد بر اين آيه آن را پاسخ گفت:آنان كه ربا مي خورند درون قيامت چون كساني از قبر بر مي خيزند كه بـه افسون شيطان ديوانـه شده اند.(سوره جن،آيه26و27)
بنابراين بسياري از اعمال نادرست كه جنبه شيطاني دارند و در واقع درون اثر نفوذ شيطان درون روح انسان اعمال مي شوند موجب اختلالات روحي.رواني گشته و در واقع يك جنون شيطاني درون فرد ايجاد مي كند علامـه طباطبايي(ره)مي گويد:تشبيهي كه درون اين آيه شده كه ربا خوار را بـه كسي تشبيه كرده كه از طريق تماسي با شيطان ديوانـه شده خالي از اين معنا نيست كه چنين چيزي (يعني ديوانـه شدن)امري هست ممكن چون هر چند آيه شريفه دلالت ندارد كه همـه ديوانگان درون اثر مس شيطان ديوانـه شده اند ولي اين قدر دلالت دارد كه بعضي از جنون ها درون اثر مس شيطان رخ مي دهد.(سوره بقره،آيه275)
شايد بهترين راه براي درون امان ماندن از آزار جنيان بالا بردن دانش و آگاهي نسبت بـه آنـهاست.چرا كه جنيان نيز مانند انسان خوب وبد دارند و از آنجايي كه درون ميان انسان ها زندگي مي كنند و تعدادشان نيز بسيار زيادتر از انسانـهاست ديدار با آنـها براي هيچ كس غير ممكن نيست ولي چه بسا بسياري از اختلالات روحي،رواني كه بـه جسم هم آسيب جدي وارد مي سازد ناشي از ديدار با يك جن خوب و نيكوكار بوده و تنـها ترس از ديدار با اين موجود فرد را دچار عارضه ساخته و هيچ قصد و عمدي از سوي جنيان درون كار نبوده است.




[آیـا واقعا جن وجود دارد؟چگونـه زندگی مـیکند؟ صدای اجنه در اسمان اصفهان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 26 Jul 2018 07:19:00 +0000